LPT... na bazie Fiata 126p

LPT... na bazie Fiata 126p

LPT... na bazie Fiata 126p
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

W wyniku tych założeń powstał sześciokołowy pojazd o układzie napędowym 6 x 4. Zastosowano się do koncepcji unifikacji z produkowanymi wówczas samochodami, możliwie najbardziej minimalizując koszty i nie komplikując budowy.

Jednostka napędowa, mechanizm kierowniczy i hamulcowy pochodziły z Fiata 126p, podobnie jak koła, hamulce, układ kierowniczy. Wśród pozostałych elementów z Fiata 126p do budowy LPT wykorzystano: reflektory, migacze przednie, światła tylne, skrzynie biegów (dwie!) instalację elektryczną i wiele innych części.
Podwozie stanowiła przestrzenna rama z zamontowanym do niej układem napędowym, jezdnym i kierowniczym. Na ramie osadzono skorupowe nadwozie z żywic epoksydowych wzmocnionych włóknem szklanym.

Silnik umieszczony był w przedniej części, pomiędzy przednią i środkową osią, i osłonięty był szczelną, metalową rynną biegnącej wzdłuż pojazdu. Pojazd był zaopatrzony w wyciągarkę i elektromagnetyczną blokadę mechanizmu różnicowego staniej pary kół, elektromagnetyczne załączenie kół środkowych. W czasie ruchu po drogach przewidziano odłączanie napędu kół środkowej osi za pośrednictwem dwóch sprzęgieł analogicznych do sprzęgła blokady napędu.
Napęd na wodzie realizowany był za pomocą śruby napędzanej od wałka wejściowego skrzyni rozdzielczej, wyjście ze skrzyni rozdzielczej mogło być także wykorzystane jako napęd różnych dodatkowych odbiorników. Napęd miał 4 zakresy prędkości i istniała możliwość oddawania pełnej mocy silnika. W czasie ruchu po lądzie śruba był odchylana w górne położenie zapobiegając jej uszkodzeniu podczas ruchu w terenie. Zbiornika paliwa miał pojemność 40 l zapewniając spory zasięg.

Był to pomocniczy, wojskowy pojazd transportowy, który miał otwarte nadwozie w razie potrzeby przykrywane brezentowym. Nie miał zastosowania bojowego (brak uzbrojenia i opancerzenia), choć mógł oczywiście być zastosowany w akcjach bojowych. Wykorzystywany miał być przede wszystkim jako pojazd transportowy, łącznikowy i ratowniczy. Nadwozie było całkowicie szczelne (dla wersji pływającej) co oznaczało, że LPT mógł pokonywać z powodzeniem przeszkody wodne. Pływał z prędkością do 6 km/h. LPT był pojazdem zaliczanym do grupy o tzw. wysokiej terenowości. Jego możliwości przewozowe prezentowały się przy uwzględnieniu mocy silnika nad wyraz dobrze – mógł przewozić 6 osób lub 2 osoby + 400 kg ładunku w przestrzeni ładunkowej wielkości 3 m².

Oprócz celów specjalnych pojazd ten mógł być z powodzeniem wykorzystywany w rolnictwie czy leśnictwie np. do dowożenia załóg maszyn rolniczych prosto do pracującego w polu sprzętu, lub akcjach ratunkowych, podczas podtopień czy powodzi. Pojazd produkowany był przez WZMot w Poznaniu.
Głównymi twórcami koncepcji i konstrukcji LPT byli Zbigniew Burdziński (kierownik zespołu), L. Orłowski, Wł. Bohuszewicz, H. Kałwa, R. Mościcki , St. Kukla, T. Wróblewski, J. Dyr, T. Kanecki. Pojazd był przedmiotem dwóch zgłoszeń w Urzędzie Patentowym, dotyczących układu napędowego i ogólnej konstrukcji pojazdu.

Łącznie powstało 7 (seryjnych) sztuk LPT w wersjach pływających i lądowych, ze względu jednak na niewielkie zainteresowanie ówczesnych decydentów zaniechano dalszej produkcji.

W 2005 roku idea ponownie odżyła w wielozadaniowych pojazdach wojskowych Lewiatn i Lewiatan Areo (przystosowanie do przerzutu śmigłowcami i samolotami), który jest w zasadzie pojazdem LPT o zweryfikowanych założeniach, głównie w obszarze zwrotności.

zobacz

Jak ulepszyć swojego Fiacika?
Fiat 126p Mały Wielki Samochód
Sportowe modyfikacje Fiata 126p


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Rozruch ekonomiczny Fiata 126p... i nie tylko
Pokaż wszystkim, jak łatwo i szybko mogą znaleźć Twoją
Podstawy szybkiego czytania - cz. 4
List do fajnych babek ;)
Programy partnerskie w praktyce