Fiat 126p, modyfikacja zaworów

Fiat 126p, modyfikacja zaworów

Fiat 126p, modyfikacja zaworów
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Producent Fiata 126p pozostawił wiele niedoskonałości spowodowanych wielkoseryjną produkcja a także pewne niedoskonałości techniczne spowodowane kompromisem pomiędzy osiągami a kosztami wytwarzania.

Jedną z modyfikacji zaworów jest wypolerowanie ich powierzchni na błysk i w przypadku zaworów wylotowych (wydechowych) skrócenie trzonka na 6 mm i odchudzenie. Jeśli jednak nie jesteś tokarzem nie zabieraj się do tego. Trzeba to wykonać umiejętnie. Np. nie przekraczanie odcinka grzybek – wcięcie jest o tyle istotne, że w przypadku przekroczenia jej gromadzący się na trzonku osad, może powodować zawieszanie się zaworu.

Polerowanie pozwala na lepszy przepływ mieszanki i łatwiejsze jej odparowanie. Zmniejsza masę samych zaworów, co jest korzystne przy eksploatowaniu silnika w sposób ekstremalny. Zmniejsza się bowiem ich bezwładność. Ogranicza także możliwość osadzania się nagaru oraz ułatwia odprowadzanie ciepła. Polerować można papierem ściernym, zaczynając od papieru nr 120 i kończąc na 1000. Łatwiej jednak użyć specjalnego trzonka i wiertarki.

Jeśli chodzi o montaż zaworów w głowicy to uwagi identyczne jak przy montażu głowicy. Pod podkładki trzeba podłożyć podkładki żaroodporne o grubości 2, 5 mm od Dużego Fiata, ma to bowiem na celu utwardzenie sprężyny zaworu, a to daje podniesienie obrotów silnika bez obaw o uszkodzenia. Może się bowiem okazać, że dla zmodyfikowanego i eksploatowanego wyczynowo silnika może seryjna sprężyna być niewystarczająca. Dlatego poleca się zastosować sprężyny o nadwyżce siły sprężania od 15...25%. Zapas seryjnej sprężyny wynosi 50...100% ale po pierwsze sprężyna taka się szybko zużywa a po drugie, zapas ten jest przewidziany dla mocy 24 KM. Stosuje się także większe gniazda zaworowe i same grzybki zaworów (jak w motocyklowych silnikach wysokoobrotowych) ale z powodu braku miejsca ogranicza się zwykle do gniazd z Bisa i CC 700. Są o 1 mm większe. Polecane jest powiększanie wewnętrznej średnicy gniazda zaworowego o 0,5 do 1 mm co wywoła lepsze napełnianie i opróżnianie cylindra. Dlatego można gniazda z Bisa czy CC 700 roztoczyć o 2 mm i użyć zaworów z Łady czy niektórych silników wysokoprężnych. Takie zawory są bowiem z gruntu lepiej przygotowane do wyższego ciśnienia (większy stopień sprężania w silnikach Diesla) więc wolniej się „wyklepują”.

Modyfikacje zaworów i ich prowadnic zmniejszają opory przepływu mieszanki. Końce grzybka zaworowego należy zaokrąglić a grzybek wypolerować. Przedstawione modyfikacje prowadnic zaworowych są alternatywą dla całkowitego usunięcia prowadnic wchodzących w kanały. Wszystkich modyfikacji dokonujemy na nowych, dokładnie sprawdzonych pod katem zwłaszcza mikropęknięć zaworach. Zawory muszą być przystosowane do paliwa bezołowiowego.

Modyfikując tę część silnika Fiata 126p należy wykonywać to bardzo uważnie, starannie i w odpowiedni sposób bowiem np. złej jakości zawory lub nieodpowiednie ich zmodyfikowanie może doprowadzić do złamać zaworu niszcząc cały silnik.

zobacz

Jak ulepszyć swojego Fiacika?
Fiat 126p Mały Wielki Samochód
Sportowe modyfikacje Fiata 126p


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Rozruch ekonomiczny Fiata 126p... i nie tylko
Pokaż wszystkim, jak łatwo i szybko mogą znaleźć Twoją
Podstawy szybkiego czytania - cz. 4
List do fajnych babek ;)
Programy partnerskie w praktyce